• Сергій Горошко

Сергій Горошко: «В новомосковську громаду увійдуть ті, хто розуміє переваги велетнів над карликами»

Сьогодні об’єднання громад – питання номер один для Новомосковського району, де пристрасті стосовно створення нових територіальних формувань загрожують перелитися через край. Ми розмовляємо на цю тему з виконуючим обов’язки міського голови Новомосковська, секретарем міської ради Сергієм Горошком.

– Сергію Григоровичу, окресліть, будь ласка, формальний бік питання. Хто, яким чином, і в які терміни може стати членом об’єднаної громади з центром у Новомосковську?

– На підставі Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» сесія Новомосковської міської ради від 28 лютого поточного року ухвалила рішення про ініціювання створення об’єднаної територіальної громади (ОТГ) з центром у Новомосковську. Пропозиції про входження до складу громади направлено 15-ти сільрадам Новомосковського, 5-ти – Магдалинівського та одній – Дніпропетровського району.

Згідно із законом, протягом 30 днів з моменту прийняття ініціативи кожна сільрада повинна провести у себе обговорення, потім сесію, на якій приймається остаточне рішення: прийняти або відхилити нашу пропозицію. Процес ускладнюється тим, що кожна з сільрад може отримати не одну, а відразу кілька подібних пропозицій. Так, на території нашого району сьогодні формується ще одна громада з центром у Перещепиному. І, наприклад, Новостепанівська сільрада отримала запрошення і від нас, і від перещепинців.

Таким чином, лише отримавши відповіді від усіх запрошених, ми можемо створювати робочу групу, яка протягом 70-120 днів повинна завершити роботу з формування нової громади.

– Які громади, на Ваш погляд, матимуть переваги – великі чи малі?

– Почнемо з того, що кожна зі сформованих громад спершу може претендувати на державні субвенції, допомогу неурядових організацій, внутрішні та закордонні інвестиції. Напевно всі ці інстанції, перш ніж вкласти кошти, оцінюватимуть у тому числі й кількість населення на території громади. Скажімо, державі далеко не байдужі пріоритети – надавати допомогу п’яти або відразу ста тисячам своїх громадян. А інвестор зацікавлений лише в одному – в якнайшвидшій окупності своїх вкладень, чого апріорі швидше можна досягти при більшій чисельності населення.

Є також переваги консолідації максимальної кількості дрібних бюджетів у єдиний великий. Потрібно розуміти, що є загальна інфраструктура району, яку тепер утримуватиме сама громада, розраховуючи лише на власні сили. Дрібні громади не потягнуть такого фінансового тягаря, і це може привести до дуже тяжких для людей наслідків. Що ж стосується розподілу бюджету громади, то існує спеціальна методика, яка враховує як чисельність населення в тому чи іншому населеному пункті, так і наявність там інфраструктурних об’єктів – шкіл, лікарень, а також, скажімо, кількість учнів, пацієнтів, які користуються послугами цих установ. Звичайно, все це далеко не просто.

– Щодо інфраструктури майбутніх громад. Чи правда, що маленька ОТГ, яка не має своєї лікарні, може перераховувати гроші в будь-яку вподобану нею клініку, де й будуть обслуговуватися її мешканці?

– Теоретично це так. Але на практиці будуть складнощі з пріоритетністю такого обслуговування: кого швидше – своїх або сусідів. Але головне навіть не це. Існує безліч громадських інститутів, які новоствореним ОТГ доведеться створювати в себе самостійно. Скажімо, на території невеликої сільської громади виникне необхідність мати свою філію пенсійного фонду, центр надання адміністративних послуг, управління соціального захисту. Мало того, що все це коштує чималих грошей. Обов’язково постане питання про забезпечення цих установ кваліфікованими кадрами, яких на місцях напевно днем з вогнем не знайдеш. А залучати фахівців у село з міст – завдання досить складне. Сама реформа задумувалася в тому числі для того, щоб скоротити кількість чиновників, але, якщо всі розбіжаться по маленьким громадам, то чиновників стане більше й утримувати їх за свої гроші будуть саме селяни.

– Багато сільських мешканців ставлять питання таким чином: ми їм гроші з нашого бюджету, а вони нам що?

– Ну, про методику розподілу коштів з об’єднаного бюджету я вже говорив. Але насправді питання набагато глибше. Що значить «ми їм»? Хто тут «вони», а хто «ми»? Це так, Новомосковськ ініціював об’єднання та претендує бути центром великий громади. Але потрібно розуміти, що ОТГ – абсолютно нове утворення, яке живе за своїми, ще не зовсім для нас звичними, законами. Наприклад, очолити ОТГ може зовсім не мер і навіть не житель Новомосковська. В результаті загальних виборів головою громади може бути обраний будь-який її громадянин. Буде обрано також раду громади, до якої увійдуть депутати від кожного без винятку населеного пункту. Такий досвід є в світі. І в країнах Європи, і в країнах Азії. Наприклад, у Китаї до складу міської громади обов’язково включають навколишні його сільські райони, що вигідно й селянам – вони користуються міською інфраструктурою, і городянам – сільські жителі везуть у місто гроші.

– Чи є вже якісь результати? Хтось дав позитивну або негативну відповідь?

– Так, у декількох селах пройшли сесії, підтвердивши готовність приєднатися до Новомосковської громаді. Через те, що ситуація змінюється дуже динамічно, не хотілося б їх поки називати. Є й «відмовники». Так, свою громаду хоче сформувати Піщанська сільрада, але на її території практично немає підприємств, які сплачують податки. Незрозумілу позицію зайняли військові містечка Черкаське та Гвардійське, чиї бюджети годуються за рахунок солдатів та офіцерів, які отримують високі зарплати і фізично не здатні ухилятися від податків. Але що вони робитимуть завтра, коли настане мир і потреба в особистому складі ВСУ різко скоротитися? Питань дуже багато. І хотілося б, щоб, приймаючи рішення, люди думали не про сьогоднішній день, а про завтрашній.

– І, мабуть, останнє запитання. Як складеться доля тих, хто не зможе прийняти рішення про приєднання до тієї чи іншої громаді?

– Майже точно можна сказати, що такі програють. Адже згідно з директивою Кабміну, хто і з ким об’єднується має визначитися до кінця поточного року. Якщо ж після цього хтось залишиться «сам по собі», то з початку 2018-го уряд заявляє своє право приєднати його до однієї зі вже утворених ОТГ, тобто фактично позбавити права голосу. Зрозуміло, це буде новий складний і болісний процес, але іншого поки не придумали.

До речі, на міста обласного значення це останнє не розповсюджується. Вони можуть залишитися «в гордій самоті». Проте, з точки зору економіки міської громади, навряд чи це буде правильним рішенням.

Бесідував Андрій ШЕСТЕРНЬОВ

Tags :

Немає коментарів

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *