• актуально

Між МВФ і ковадлом: у чому фонд поступився Україні

Узгодження меморандуму з МВФ – на фінальній стадії. На які поступки готовий піти фонд, і чому при виконанні програми кредитора важко буде уникнути політичної турбулентності.

«Проект меморандуму з МВФ майже узгоджений. Залишається доробити лише технічні моменти», – заявив днями міністр фінансів Олександр Данилюк. Глава НБУ Валерія Гонтарєва зазначила, що транш у розмірі 1 млрд доларів очікується в кінці лютого або на початку березня. МВФ констатує, що задоволений ходом переговорів. Тільки ось у графіку засідань ради директорів фонду українського питання поки немає.

Ситуація нагадує 2016 рік. Тоді узгодження документа залежало від строго приховуваних «технічних моментів», які згодом виявилися націоналізацією Приватбанку. Цього разу запити не менші: пенсійна реформа, земельний мораторій, перегляд спрощеної системи оподаткування.

Що змінилося

Один із перших проектів меморандуму містив жорсткі вимоги кредиторів. У документі говорилося про підвищення пенсійного віку, скорочення кількості держслужбовців і бюджетників, скасування «спрощенки» та закон про земельний ринок уже в березні. В ході переговорів з МВФ українській стороні вдалося частково пом’якшити найбільш жорсткі вимоги та перенести терміни деяких реформ.

По-перше, переписано розділ, присвячений пенсійній реформі. МВФ наполягав на вельми конкретних її параметрах: підвищення пенсійного віку до 63 років, робочого стажу – до 25 років. Тепер цей розділ менш різкий, менш конкретний і залишає більше можливостей для маневрів.

За оновленою версією, до кінця квітня Україна зобов’язується ухвалити закон про комплексну пенсійну реформу, яка вступить в силу з січня 2018 року.

Вона передбачає новий набір варіантів виходу на пенсію з більш широким діапазоном пенсійного віку, що це буде стимулювати людей виходити на пенсію пізніше. У довгостроковій перспективі економія витрат складе не менше 3% ВВП, в тому числі за рахунок збільшення ефективного трудового стажу.

За винятком окремих видів професій, українці отримуватимуть пенсії, які будуть співвідноситися зі сплаченими ними сумами єдиного соцвнеску. Розширення бази ЄСВ – також у списку зобов’язань уряду перед кредитором.

По-друге, норми споживання газу (враховуються для розрахунку субсидій) планується знизити з нинішніх 5,5 куб. м на кв. м до 5 куб. м, А МВФ наполягав на скороченні до 4,5 куб. м.

По-третє, до кінця червня 2017 року Україна зобов’язується створити єдину базу даних митної вартості в ДФС під наглядом Міністерства фінансів для «забезпечення регулярного оновлення та аналізу цін на міжнародних ринках». У Податковому кодексі та меморандумі з МВФ прописано ще одне зобов’язання Мінфіну: провести до кінця червня 2017 року аудит баз даних. Поки він не почався.

По-четверте, замість скасування спрощеного режиму оподаткування планується «посилити щодо нього вимоги».

Як зазначають у Мінфіні, мова йде про те, щоб закрити недобросовісним компаніям можливості ухилятися від сплати податків.

«Скасування спрощеної системи не буде», – запевняє Данилюк.

Нові старі маяки

За останній місяць список «маяків» МВФ розширився з семи до дев’яти. З’явилися два нові: про реформу податкової міліції та перегляд параметрів комунальних субсидій. Зараз список виглядає так.

Запропоновані нові маяки МВФ Термін виконання
НБУ найме міжнародну компанію для проведення економічного розслідування щодо Приватбанку Кінець лютого 2017
Парламент прийме законопроект про пенсійну реформу Кінець квітня 2017
Перегляд системи субсидій для підвищення їхньої адресності; коригування соціальних норм в непікові місяці – ці зміни вступлять в силу з травня 2017 року; таким чином граничні витрати на субсидії складуть 47 млрд грн в 2017 році. Кінець квітня 2017
Ухвалення парламентом закону про створення нової служби, яка займатиметься розслідуванням фінпреступленій; Кінець квітня 2017
Ухвалення парламентом закону про обіг сільгоспземель, який дозволяє відразу ж після цього продаж землі з січня 2018 року Кінець травня 2017
Парламент ухвалить зміни до законодавства щодо антикорупційних судів До кінця червня 2017
Призначення наглядовою радою Приватбанку авторитетної міжнародної аудиторської фірми для аудиту вартості позик пов’язаних із попередніми власниками До кінця червня 2017
Прийняття постанови КМУ про монетизацію субсидій на рівні комунальних підприємств Кінець серпня 2017
Створення у Мінфіні централізованої бази даних одержувачів соцвиплат Кінець вересня 2017

До найбільш спірних «маяків» відносяться земельна реформа, реформа податкової міліції та монетизація субсидій на рівні комунальних підприємств. Останній пункт передбачає, що кошти на субсидії будуть перераховувати не споживачам, які, в свою чергу, зобов’язані їх витратити на енергоефективність та оплату послуг ЖКГ, а підприємствам.

Резерви

Транші МВФ завжди виконували дві основні функції: служили позитивним сигналом для інвесторів і були запорукою збереження співпраці з великими зовнішніми кредиторами: Світовим банком та ЄС.

Завдяки реструктуризації боргів у 2015 році Україна отримала кілька років відстрочки розплати за комерційними боргами, і ця відстрочка закінчується. Вже в серпні 2017 року Україні потрібно починати повернення боргів за стабілізаційними кредитами МВФ, залученими в 2014 році. Якщо в 2017 році фонду потрібно повернути 0,85 млрд дол., то в 2018 році – вже 2 млрд дол.

Зараз золотовалютні резерви країни становлять 15,44 млрд дол., що, за оцінкою НБУ, покриває 3,6 місяця історичного імпорту і 3,4 місяця очікуваного майбутнього імпорту. Для України критичний показник ЗВР – 13,6 млрд дол.

Від того, наскільки гладкою буде співпраця з МВФ, залежать переговори про надання Україні 1 млрд дол. гарантій США, два кредити DPL від Світового банку і частина макрофінансової допомоги від ЄС.

 Віталій ШИЛОВ

Tags :

Немає коментарів

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *